Javíthatatlan monitor

Az Extrem Digital-nak a webáruházából rendelt egy LCD monitort Petykemanó, az viszont elromlott, és a szervíz "tehetetlen".

Vásároltam 1 hónapja x ezer forintért egy viewsonic LCD monitort az Extreme Digital egyik szaküzletében. Ez egy pénteki nap volt. használtam szombat, vasárnap, hétfő napokon gyakorlatilag folyamatosan, kedden el kellett utaznom, legközelebb pénteken, vagyis a vásárlást követően pontosan 1 héttel kapcsolatban be ismét. Akkor kezdett el a monitor zúgni, zümmögni, zizegin. Olyan hangot ad, mint egy nagy transzformátor, csak nem olyan mély és öblös. Elvittem a márkaszervízbe, ahol rendesen felfették a jegyzőkönyvet, átvették, majd két héttel később jelentkeztek, hogy mehetek a monitorért. A szervízben (valójában egy átvevő hely csak) megkaptam a monitort és a szervíz adatlapon a szervízelés eredményét: "Elvégzett munka: 1 Bevizsgálás/minősítés. A zúgás a fénycsövek miatt van, más LCD készülék is hasonló specifikációval rendelkezik, gyári tűrésen belül" A átvevőhelyen dolgozó szakember még annyival kommentálta a dolgot, hogy az eset tanulsága az, hogy ilyen számítástechnikai kütyüket nem szabad olyan helyen venni, ahol van bevásárlókocsi.

Miután a zümmögés/zúgés probléma nem szűnt meg, heves levelezésbe kezdtem a forgalmazóval (Extreme Digital), a szervízzel (Profi Szervíz) és a gyártóval (Viewsonic). Első körben azt kérdeztem meg, hogy rendeltetésszerű-e az, hogy egy LCD monitor zümmög/zúg.
A gyártó nem sokat mondott, továbbirányított a magyarországi képviselőhöz és szervízhez (Profi szervíz)
A forgalmazó (szervize) azzal kezdte, hogy be kéne vinni a márkaszervízbe. Miután elmondtam, hogy ott már járt és hogy mit állapítottak meg, elmondták, hogy a márkaszervíz döntését, illetve minősítését nem bírálhatják felül, de esetleg vigyem be mégegyszer és kérjek alaposabb kivizsgálást. További levelezlés során azt az álláspontot foglalták el, hogy "ha a szerviz szerint a zúgás egy úgymond tulajdonsága/működéséből fakadó jellemzője a készüléknek, és nem minősül hibának, az esetben ezt el kell fogadni" Ezekután fazt válaszoltam nekik nekik, hogy ha a tisztelt márkaszervíz szakemberei szerint ez a zúgás rendeltetésszerű (gyári tűréshatáron belül van) és a forgalmazó szerint ezt el kell fogadni, akkor lenne egy ajánlatom:
Én visszaviszem a készüléket eredeti csomagolásban számlával mindennel együtt és a forgalmazó ad helyette egy másik ugyanilyen készüléket, vagy egy ugyanilyen árú más márkájú készüléket (a pozitív különbözetet természetesen kifizetem). Ha az új készülék is elkezd sercegni, zümmögni, zúgni, akkor belátom, hogy tényleg minden készüléknél jelentkezik ez a jelenség és rendben vagyunk, mivel mindkét készülék zúg, tehát visszacserélésére semmi szükség. Ha azonban az új készülék nem kezd el zümmögni, akkor az megintcsak mindenkinek jó, mivel ez esetben én egy olyan készüléket kaptam, amilyenre vágytam (hibátlant), ők meg a márkaszervízzel karöltve pedig vagy belátják, hogy a készülék hibás volt és visszaküldik a gyártónak, vagy kitartva azon álláspontjuk mellett, hogy a készülék kifogástalan és rendeltetésszerűen működik, el tudják adni minden probléma nélkül.
Természetesen ebbe csak úgy mennének bele, ha a szervíz kiállítana valami csereigazolást

A márkaszervízzel való párbeszédem elején ők is azzal indítottak, hogy vigyem be. Közöltem, hogy nem szeretnék mégegyszer bemenni azért, hogy széttárják a kezüket, de legyenek szívesen válaszolni arra a kérdésre, hogy rendeltetésszerű-e a zúgás/zümmögés. Miután ezen kérdésemre hajthatatlanul nem adtak választ, tovább folytattam a kérdezősködést, hogy miért zümmög a féncső, mi köze ehhez a specifikációnak, és az, hogy a jelenség gyári tűrésen belül van, azt jelenti-e hogy ezzel a a vásárlás utáni első héten jelentkező hibával egy 60ezer forintos készülék esetén együtt kell élnem?
Persze ezekre a kérdésekre sem válazoltak, azonban megjegyezték, hogy ha a termék minőségével kapcsolatban kifogásom van, akkor forduljak a fogyasztóvédelemhez.
További érdeklődésem hatására továbbították levelemet egy másik munkatársnak, aki elmagyarázta nekem, hogy "A fénycsövek nem zúgnak, ellenben a fénycsövekhez rendelt táp, illetve
az inverter zúghat, mert ezek szolgáltatják az áramot." valamint a hasonló specifikációról, hogy "Más hasonló monitornál azért nem jelentkezhet ez a probléma, mert valószínű, hogy azokban nincs meghibásodva az említett alkatrészek valamelyike." Továbbá kifejtette a tűréshatár fogalmát is: "A forgalmazó illetve a gyártó, egy előre meghatározott minimummal rendelkezik, amiben rögzítve van, hogy mely az a hangerő ami után garanciális szolgáltatást kell nyújtani"



Na most kérem szépen először is akkor hogy is volt ez a zúgó féncső, meg mi ez a más készülék is hasonló specifikációval rendelkezik című népetetés? Ezek után higgyem el nekik, hogy szakszerűen végezték el a készülék bevizsgálását? Hogy tényleg kivették a dobozból a monitort, megvizsgálták, megmérték a zajszintet akár többször is, szétszedték a monitort és megnézték, hogy mi lehet a baj odabent?

Másodszor pedig nem vagyok LCD monitor szakértő, de annyit tudok, hogy ha egy elektronikus készülék zúg/zümmög, akkor ott valami valamilyen frekvencián rezeg, hovatovább magas frekvencián lötyög. S mint olyannak, nem kéne se rezegnie, se lötyögnie. S mivel az iyen jellegű rezgés nem rendeltetésszerű, valami kikophat ettől, ami a későbbiekben komolyabb meghibásodáshoz vezethet.


A zümmögő jelenség egyébként nem jelentkezik mindig. Főleg akkor hangosodik, erősödik fel, miután a monitor nem kap jelet, majd megint jelet kap. Tehát pl felbontásváltáskor, ami windowsban nem gyakori, de egy játékben előfordulhatnak ilyen képváltások gyakran. Aztán ha kikapcsolom, majd bekapcsolom, vagy ha csupán megnyomom az auto-adjust gombot. Elmegy a kép, majd amikor visszajön, akkor fokozott hangerővel jelentkezik a zúgás. A monitor széleit kétoldalt lent megfogva, illetve hangyányit megemelve el lehet csöndesíteni, némítani a zúgást, de a monitor elengedésével újra elkezd zúgni.

A helyzet az, hogy nincs a kezemben sem az zajhatásokra vonatkozó specifikáció vagy vállalás, sem pedig egy zajszintmérő készülék így nem tudok objektívan nyilatkozni a jelenségről. Azonban a szubjektív megítélésem az, hogy a zúgás zavaró és a későbbiekben komolyabb problémákhoz is vezethet.

Címkék: monitor garancia 

A bejegyzés trackback címe:

https://fair.blog.hu/api/trackback/id/tr21835066

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.